Projectinrichting duurzaam centrum Friese Poort Leeuwarden
Subtiele toevoegingen met krachtige boodschapDe projectinrichting die Roem verzorgde voor de ROC Friese Poort in Leeuwarden is een doorvertalen van de campagne ‘Let’s share’. De campagne ‘Let’s share’ is het werk van het creatief bureau Blauwe Zone, voorheen Mas Outreach. De overtuiging dat je het meest bereikt wanneer je krachten bundelt en kennis en ervaring deelt, is het hoofdinzicht achter deze campagne. Roem werd gevraagd te adviseren hoe de campagne vertaald kan worden naar het interieur en exterieur van de schoolgebouwen. In samenwerking met Blauwe Zone ontwierp Roem de aanvulling op de projectinrichting voor de vestiging ‘Centrum Duurzaam’.

Projectinrichting
De gebouwen van ROC Friese Poort vormden geen eenheid en de visuele identiteit van de scholengemeenschap had geen duidelijk gezicht in de gebouwen. Het advies van Roem en Blauwe Zone was om alle locaties een gezicht te geven door de visuele stijlelementen van de campagne ‘Let’s share’ toe te passen in het interieur en exterieur, bijvoorbeeld in routing, op posters en in de buitenruimte op een soort zitelement.
Duurzaam
In het bijzonder kreeg het interieur en exterieur van de vestiging ‘Centrum Duurzaam’ aandacht in het ontwerp. Voor deze vestiging is een toegepast ontwerp gemaakt voor visuele aankleding en meubilair voor de kantine en centrale hal. Binnen het brede thema ‘duurzaam’, zochten Roem en Blauwe Zone voor verdieping. Deze werd gevonden in een op Andy Warhol geïnspireerd grafisch beeld van een windmolen.

Interieur
Voor de centrale hal is een ontwerp gemaakt voor een hufterproof treinbank. ROC Friese Poort is een school voor jongeren en jongvolwassenen. De meubels moeten tegen een stootje kunnen. Aansluitend bij de meubels en inrichting die al voor de centrale hal waren gekozen, werd de bank bekleed met een opvallende jeansprint. Deze print sluit aan bij de leefwereld van jongeren. Door de print is de bank een focuspunt geworden, zonder uit de toon te vallen.
Op de wanden van de centrale hal en kantine werd gewerkt met grote opvallende diapositieve prints van de windmolens. Deze print is van buitenaf zichtbaar. Zwarte wieken zijn later ook, gebouw hoog, op de buitengevel toegepast.


Routing
Grafische elementen van de campagne zijn voor de bewegwijzering en routing gebruikt. Deze visuele aspecten geven de projectinrichting een samenhangend karakter. Hiervoor maakten we gebruik van iconen, lijnen en pijlen die uit folie zijn gesneden. De folie is op glazen wanden en deuren in het interieur van de school aangebracht.
Opdrachtgever | ROC Friese Poort |
Locatie | Leeuwarden |
Jaar | 2015 |
Partners | Blauwe Zone (voorheen Mas Outreach) |